Leisk, papasakosiu tau apie svorio metimo programą 1 – projektą, prie kurio dirbau pusę metų… Ir kurį įsigijo mažiau nei 10 pirkėjų…
Dirbome komandoje, turėjome vadovą specialistą, kelis marketingistus, kelis supporto darbuotojus, dizainerį ir mane – programuotoją.
Kadangi radome dosnų investuotoją, tikslus užsibrėžėme aukštus – tai bus išskirtinė programa, taigi reikia, kad programa veiktų visiems vartotojams. Reikia, kad programa būtų „scaleable” – nekiltų bėdų, kai turėsime tūkstančius aktyvių vartotojų vienu metu. Reikia, kad viskas veiktų greitai, efektyviai ir kokybiškai.
Dirbome daug ir mums pavyko – programą paleidome.
…Pirkėjų nebuvo.
Pradėjome intensyviau reklamuotis.
Facebook ir Google mūsų reklamas netrukus užblokavo. Kodėl? Pasirodo, kad šios platformos neleidžia lengvai reklamuoti „weight loss” programų – reklamos su šiais žodžiais automatiškai atmetamos, jų niekas nemato. Mes apie tai iš anksto nežinojome. O dabar, va, problemėlė… Mūsų programos pavadinime yra šie žodžiai, o dabar sukeisti visur pavadinimus jau būtų daug darbo. Hm…
Influenceriai atsisakė reklamuoti mūsų programą. Nes, vėlgi, pasirodo, nepatinka pavadinimas, o dar labiau už pavadinimą – vienas išskirtinis programos pratimas, ant kurio stovi visa sistema. Irgi problemėlė – juk būtų absurdiška iš Monopolio žaidimo išimti Monopolio pinigus, taigi neįmanoma ir išimti šio mūsų pratimo nesugriaunant programos esmės.
O kiek pavyko reklamų paleisti – publikos nesudomino, įvyko vos keli pirkimai, tikrai nepakankamai verslui.
Google, Apple, Microsoft ir kiti technologijų gigantai turi auditoriją, kuri pirks bet ką.
O tu to neturi. Mes to neturėjome. Mes turėjome tik idėją, kad „šitai tikrai veiks”, investuotojų pinigus ir daug laisvo laiko. Dirbome. Sukišome daug valandų į projekto ruošimą, planavimą, įvaizdžio kūrimą, paleidinėjimą.
…Kai būtų užtekę pirma paleisti kažkokį super-paprastą prototipą ir tik tuomet šį pritaikyti platesnei auditorijai, jei bus poreikis.
Tiesą sakant, šią klaidą dariau ne tik aš. Šią klaidą daro ir patyrusios įmonės su nepatyrusiais vadovais.
Pavyzdžiui:
- Quibi – trumpų video klipų platforma, Youtube ir Netflix konkurentas. Sukišta 1750 milijonų dolerių! Paleista 2020 metų balandį, uždaryta gruodį nes tiesiog nebuvo žiūrovų – nebuvo rinkos poreikio. Vėliau video produkcija, kuri buvo kurta projektui, buvo parduota už mažiau nei 100 milijonų dolerių.
- CNN+ – žinių ir dokumentikų platforma, irgi Youtube bei Netflix konkurentas. Paleista 2022 metų kovą, uždaryta 2022 metų balandį 🙂 Sukišta virš 300 milijonų dolerių, gauta iš prenumeratų vos 0.3 milijono dolerių.
- Fresh market (atvejis Lietuvoje) – parduotuvių tinklas, Maximos bei Barboros konkurentas, buvo sukišta mažiausiai 10 milijonų eurų (tikėtina sumoje bent dvigubai daugiau), paleista prekybos internetu sistema, viskas bankrutavo vos po metų. Rinka tuo metu (2014-2015 metais) dar irgi nebuvo pasiruošusi.
Ką bandau visu šitu pasakyti?
Investuoti didelius laiko, dėmesio bei pinigų kiekius į grandiozinę ateitį yra optimalu tik tuo atveju, jei jau turi klientų – gali įrodyti sau, kad bus pirkėjų, jų pakaks.
Geriau paleisti sistemą, kuri nulūš nuo pirkėjų kiekio, nei sistemą, kurioje nėra nė vieno pirkėjo. Potencialus pirkėjas, jei tikrai norės pirkti, palauks kol paruoši alternatyvą, bet jo nedomina tobula sistema, kuri… Na, tiesiog jo nedomina. Dėl to ir populiarios Agile ar Lean vadybos sistemos.
Aš manau šį patį požiūrį galima pritaikyti ne tik verslo vadybai, bet ir asmeniniams iššūkiams arba, tarkime, kūrybai.
- Pavyzdžiui, norėtum bėgioti. Ar tau dabar būtina surasti geriausius bėgimo batelius bei sugalvoti geriausią bėgimo maršrutą? Aš manau, kad ne – tikiu, kad gali išbėgti tiesiog su bet kokiais senais kedais, kuriuos turi arba bėgioti, kad ir, basas, jei to nori.
- Arba norėtum pardavinėti savo kurtus paveikslus. Ar tau dabar būtina praleisti 60 metų mokantis meno amato, kad galėtum pradėti pardavinėti tai, ką sukūrei? Aš tikiu, kad ne. (Tuo labiau šitai taikyčiau pačiai kūrybai – geriau prasta kūryba, nei jokios kūrybos, nes kuriant bent jau kažką išmoksti ateičiai.)
- Arba norėtum pagerinti santykius su savo mama. Ar tau būtina galvoti kažkokį super-duper-pramogos-planą, kad pradžiugintum savo mamą? Na… Tikiu, kad irgi ne. Tikiu, kad paprastas kvietimas kartu nueiti į teatrą, ar net tiesiog gėlių puokštė, yra pilnai pakankama!
Galvoti ir strateguoti gerai, bet dar geriau yra tiesiog daryti. Ir darant pamatyti, ar išvis reikia tęsti.
Google bei kiti interneto gigantai privalo rūpintis iš anksto, nes jei Google rytoj paleis kėdžių nuomos sistemą (tarkim) – tikrai turės daugiau užsakymų, nei turėtum tu. Vien dėl to, kad jie jau turi milijonus, milijardus gerbėjų bei potencialių pirkėjų. O tu, aš, mes, tikėtina, turime vos dešimtį jų. Skirtingi dydžiai, skirtingi tikslai.
Pavadinimo neįvardinsiu, nes teisiškai to daryti negaliu. Na, ir pati programa jau uždaryta.↩