Apžvalga: Leo Babauta „52 pokyčiai“

Straipsnio autorius: Danielius Goriunovas / Debesyla

Danielius Goriunovas / Debesyla

Dalinuosi ką patyręs, nes kažkas to manęs paprašė.

Dienos tikslas: 235 žodžiai. Parašyta: 1486.

„Parašyti šią knygą įkvėpė noras parodyti žmonėms, kaip per veiksmą galima pasiekti be galo aukštų rezultatų, bei parodyti pasauliui, kaip gyvenimą iš esmės keičiantys įpročiai gali būtį įgyvendinami mažais žingsneliais.“

– Leo Babauta

Taip savo knygą pristato šis, vieno iš skaitomiausių tinklaraščio visame pasaulyje, autorius. Leo Babauta nuo seno yra vienas mano herojų, o dabar perskaičiau ir jo knygą.

Įvertinimas, jei nesiruoši toliau skaityti:

  • Man asmeniškai temos(-ų) įdomumas: 8/10
  • Rašymo stilius ir žodžiai: 2/10
  • Informacijos konsistencija: 4/10
  • Malonumas skaitant: 3/10
  • Bendrai: 3/10 🙁

Dalykai, kuriuos atradau ir pakartojau:

  1. „Jeigu pokytis nemalonus, jo daryti neverta. Jie turi teikti jums džiaugsmo.“ – Leo, įžangoje. Labai gerai pasakyta. Tai juk ir yra esmė naujų iššūkių.
  2. Leo siūlo šiuos pokyčius, kiekvieną savaitę išbandant vis kitą:
Pokytis:Kodėl?Ką galiu apie idėją pasakyti aš:
MedituotiDidina sąmoningumą, o tai yra kitų pokyčių pagrindas.Niekad nebandžiau. Ar verta pabandyti?
NeatidėliotiPadeda nešvaistyti laiko veltui.Pats stengiuosi tai daryti. Ieškau tinkamų įrankių ir metodų.
PasivaikščiotiSveika.Gaila gyvenu klampynėje/pramoniniame rajone, kur nėra vietos vaikščiojimui. Tiesiogine prasme. No šaligatviai.
PaleistiPadeda suvaldyti emocijas ir keistis.Tai. Yra. Jėga. Patariu Tadą Rakauską ir Rytį Lukoševičių – šie du vyrai Lietuvoje apie tai kalba daugiausiai.
SusitelktiIšgryninti svarbiausias gyvenimo dalis.Aš sakau: Klausk „kodėl?“ ir tuomet „ar tikrai to reikia?“.
Sąmoningas valgymasSveika, padeda sutvarkyti svorį.Man padeda knyga „Apie tinginystės laimę“, kurios dėka atsisakiau pusryčių, supratęs, kad man išvis jų nereikia.
Susitelkti IIPadeda pasinaudoti Svarbiausio dienos darbo pratimu ir jį pabaigti iš pačio ryto.Kadaise tai bandžiau, gavosi keistai.
Lentynų tvarkymasisTvarka padeda susitelkti ir gyventi laimingiau.Aš tai darau išvis atsisakydamas daiktų, kurie galėtų būti tose lentynose.
TaupymasMoney, money, money – AbbaMan pirma reiktų kažką uždirbti, kad turėčiau iš ko taupyti. Ar šiaip, daugiau pirkti, kad turėčiau kodėl taupyti – man natūraliai lieka krūvos nepanaudotų pinigų. Paprastumo efektas.
JogaSveika, atpalaiduoja.Galvoju gal kada išbandyti – girdėjau tai gana vyriškas sportas, užsiimant sudėtingesnėmis asanomis.
Tarpdančių valymasSveika.Po apsilankymo pas dantistę ir žinių, kad, jei nepradėsiu jų valytis, man ir toliau skausmingai kraujuos dantenos… Kažkaip pradėjau tai daryti.
Skolų grąžinimasMoney – Pink Floyd.Neturiu kam grąžinti.
MankštinimasisSveika, malonu, atpalaiduoja ir sutelkia dėmesį. Kaip meditacijos.Jei kada pradėčiau daryti, daryčiau kaip vieną meditacijų variantą. Moksliniai tyrimai rodo, kad tai naudinga.
Stebėti savo biudžetąMoney – Notorious BIG.Patinka, kad skatina tai daryti paprastai – nereikia jokių sudėtingų programų ar lentelių.
Palaikymo komandaBendruomeniškumas, padeda rasti draugų, bendraminčių, palaikymo.Iš esmės tai mastermind grupių kūrimas. Velniškai gera idėja!
Daugiau daržoviųSaugok sveikatą – Vytautas Kernagis.Mano gėda. Turbūt turėčiau tai daryti. 🙁
DėkotiLaimė.Psichologijos tyrimai rodo, kad žmonės, kurie dažniau dėkoja aplinkiniams arba net abstrakčioms esybėms (pvz. Dievui maldose) gyvena laimingiau, ilgiau, maloniau.
Tempo lėtinimasKai sirpsta vyšnios Suvalkijoje – Vytautas KernagisMėgaukis. Kur skubi?
ŽaidimasTai smagu ir sveika.Kartais pabūti vaiku ir nusijuokus pažaisti – tiesiausias kelias į asmeninę laimę ir augimą. Pats tai patiriu kas trečią dieną.
Susitelkti IIIZen Budizmo „tėkmės“ idėja.(Vėl?)
Ydos atsikratymasAr nebūtų gerai atsikratyti neigiamo įpročio? Bent vieno?(Taip, būtų gerai.)
SusitaikytiLaikas liautis galvojus apie praeitį ir kas būtų buvę, jei būtų buvę kitaip. Tai gerai.Viskas yra gerai. Nesijaudink – tu nesi pirmas su tokia gyvenimo istorija, geriau keliauk į priekį.
Spintos tuštinimasPaprastumas gali prasidėti nuo vienos spintos.Aš asmeniškai neturiu daiktų… Ir pala, jau 4 metus nebeturiu spintos.
Televizorius – velniopAr dar reikia komentarų? Tikrai? Dar vis nežinai?Smagu, kad Leo neragina iškart išmesti televizijos, filmų ir Youtube. Skatina tik pabandyti pagyventi savaitę be video vaizdų. Kadaise aš tai dariau mėnesį.
Daugiau miegoJei miegi nepakankamai – žudai save, savo kūrybiškumą, produktyvumą, efektyvumą ir laimę gyvenime.Mano įsitikinimu tai labai svarbu. Kartais keltis anksčiau (pvz. 4-tą val ryto) nėra gera mintis.
Laikas => pinigaiPinigai ateina ir išeina. O laikas yra vienkartinis. Kodėl turėtum švaistyti laiką dėl kelių eurų? Ir panašiai?Aš čia stengiuosi tik jei žinau, kad kažkas sutaupys man laiko. Jei nesutaupys – tada pinigus pasilaikyti. Taip pat tai padeda prisiminti, kad svarbu veikti svarbius darbus.
Išankstinė nuomonė => smalsumasPadeda augti ir žvelgti į pasaulį kritiškai.Viskas yra tiesa (arba melas). Laikas pamatyti plačiau.
SkaitymasUgdo. Ramina. Augina.Tu tą jau darai dabar. Šaunu! (Nors Leo ragina skaityti knygas.)
Pirkimas – velniop (beveik)Nes kam tau daiktai, kurių niekada nepanaudosi?Aš: mėnuo be pirkimo. Rodos buvau įkvėptas to pačio Leo, bet keliais metais ankščiau.
SusitaikymasTu esi pakankamai geras žmogus. Viskas gerai.Tai panašu į paleidimą. Tik žodžiai kiti. Visgi – svarbu!
KūrybaUžuot tik egzistavę – mes galime palikti pasaulyje savą įspaudą.Leo pateikia visą krūvą idėjų. Bet šiaip esmė – kūryba yra viskas. Net naujas blynų receptas (ir šio pasidalinimas) yra kūryba.
Maistas => Tikras maistasPusgaminiai iš Maximos ir panašių parduotuvių… Nežinia, tai maistas ar nuodas labiau? Šiaip, rimtai?Pats apsiriboju tik makaronų virimu/kepimu. Nors tai iš esmės irgi perdirbtas ir pusiau pagamintas maistas. Pačia nauda kiek abejoju, bet jei nuoširdžiai – apie sveiką maistą nieko neišmanau.
Laimę teikiančio darbo išgryninimasAplinkui mus yra šimtai (net jei gyveni kokiame vienkiemyje) darbo galimybių. Kodėl turėtum dirbti tą, kurio nekenti?Asmeniškai niekada tokio poreikio neturėjau. Man pasisekė. Bet galbūt tai būtent tau?
Daugiau pagalbos kitiemsSveika, bendruomeniškumas, naudinga (naudingos pažintys ir „skola“ tavo naudai).Tai derėtų daryti visada. Net tuomet, kai esame savanaudiški – galima padėti ir neatsisakydami savo norų.
KvėpavimasTurbūt svarbiausias pokytis: Ramybė, sveikata, paprastumas ir gyvenimas esamuoju laiku.Tikrai rekomenduoju. Sąmoningas kvėpavimas yra jėga.
Mėgavimasis įpročiaisŠiuo metu jau turbūt įgavai kelis įpročius. Pasimėgauk jais.Tai svarbu.
Buvimas vienamSveika (psichologiniai tyrimai rodo) ir, ironiškai, padeda geriau bendrauti su aplinkiniais.Gerai, net jei esi ir taip uždaras žmogus. Čia išbandymas ekstremaliu uždarumu.
Kambario tvarkymasisDar tvarkymosi? Po perkūnais, aš nebeturiu ką tiek tvarkyti! Ar turi tu?
Pokyčio kartojimasJei nepavyko, galima pabandyti dar kartą – kitaip.Ne visada gerai mesti veiklą po vieno pabandymo. (Ir kartais visai gerai.)
Susitelkti IVLaukan nesvarbius darbus – palikt tik svarbius.(Kartojasi…)
Atsijungti nuo elektronikosSveikata, dėmesys, laimė, santykiai.Tai esu daręs savame mėnesyje be interneto. Ir tai buvo jėga. Leo, tiesa, ragina pradėti nuo mažesnių žingsnelių – minučių dienoje, ne mėnesių.
Tikslų atsisakymasTikslai nėra toks vertas dalykas, kaip kryptis. Padeda išvengti streso.Aš, asmeniškai, tai seniai rekomendavau. Tik gailiuosi, kad dar vis neparašiau platesnio straipsnio apie šią idėją. Atsisakyti tikslų yra gerai.
Išmokimas mokytisKai nesėkmes pradedi vertinti kaip progas išmokti – mokytis tampa daug smagiau.Nes ne visi dvejetai yra blogai. Kai kurie padeda pamatyti, ko nemoki, ir susitelkti į to dalyko mokymąsi dar labiau.
Įsipareigojimų mažinimasNes per daug „taip“ paverčia mūsų gyvenimus kitų žmonių gyvenimais.Tau nebūtina visiems sakyti „jo, davai, darom“. Nes jei taip darysi – greit iššvaistysi save. Išmok sakyti dėjau ir tuomet „ne“.
Problemos => galimybėsArgi tai nėra užpraeitas pokytis?
MėgavimasisArgi ir šio nebuvo? Mėgautis gyvenimu ir mažomis akimirkomis?
El. pašto dėžutės tuštinimasVisi tie neatsakyti laiškai ir galimybės, prenumeratos ir pasiūlymai slegia.Aš tai darau kartą per savaitę. Visiškai išvalau laiškus – atsakau, archyvuoju arba ištrinu. Viskas. Rami galva!
Kitų mokymasMokymas yra vienas geriausių būdų išmokti. Nežinojai?Tai gali padaryti, net jei neturi drąsos. Rimtai. Spėk, kaip aš pradėjau Debesylą?
AtjautimasAtjauta ir užuojauta didina teigiamų hormonų gamybą ir mažina streso hormonų gamybą. Tai sveika ir netgi skatina ilgaamžiškumą.Moksliniai tyrimai, stebėtina, bet pavirtina ir šio pokyčio naudą. Rodos krikščionybė (dėkingumas, atsidavimas, susitaikymas – kuriuos jau minėjau – ir atjauta) paremta velniškai gerais pagrindais. Nesiūlau pradėti sekti religija, bet žiū – tie dalykai, kurie jau yra religijos dalis – padeda gyventi ilgiau, laimingiau, smagiau.
ReflektacijaŠią akimirką verta apmąstyti savo pokyčius, patirtus per praėjusius metus.Nors „reflektacija“ man suprantamas žodis, tačiau tai geriau turbūt būtų pavadinti „permąstymu“ ar „analize“. Iš esmės – po pokyčių ir eksperimentų laikas patikrinti, kurie jie suveikė teigiamai.
Įsisąmoninimas, kad nieko nepraleidžiamePasaulis be mūsų negriūna. Kaip ir mes nesugriūsime bent akimirką atsitraukę nuo feisbuko, el. pašto, nuolatinių prašymų ir dėmesio vagių. Mes galime gyventi ramiai.Kai supranti, kad, realiai, pasaulis yra giliai dėjęs ant tavęs bei tavo gyvenimo – gyventi tampa daug lengviau, smagiau ir maloniau. Nebereikia jaudintis dėl darbų, prievolių, kažkokių „svarbių naujienų“ ar kitokių nesąmonių. Mes galime gyventi. Laimingi. Laisvi. Patys ir kartu su savo šeimomis. Be streso. 🙂
  1. Nors ketvirtas pratimas įvardinamas kaip „lankstus požiūris“, čia geriau tinka „paleidimo“ pavadinimas. Nes ši praktika yra būtent tai. Bet spėju nieko tokio – vertimo metu tai dar nebuvo plačiai aptariama Lietuvoje.

Pastebėjimai ir komentarai autoriui:

  • Nežinau – vertėjų klaida ar tavo, Leo, bet dievaži… Nepaisant to, kad tema man labai įdomi – tai buvo VELNIŠKAI nuobodi knyga! Dieevaži. Pernelyg prėska, jokios emocijos, jokių pokštų, jokio polėkio. Nepatiko tai. Tiesą sakant, ne tik skaitant, bet ir rašant šią apžvalgą ir verčiant knygą antrą kartą, N+N kartų norėjosi ją mesti šalin ir eit pamiegoti.
  • Kai kurie pokyčiai kartojosi ar iš esmės buvo labai panašūs. Kodėl, kaip minimalistui, jų nesutraukus?
  • Ateityje norėtųsi daugiau pagrįstumo ir mažiau ištęsto teksto. Konkretumo!
  • Bet tai, kad buvo pasiūlyta daug idėjų pokyčiams – gerai. Tai pasirinkimas. Ir gerai, kad nesiūloma visų būtinai pradėti. Ačiū.

Po perskaitymo efektas:

Knygą pasidedu į lentyną. Bet ne todėl, kad ji būtų patikusi, o tik tam, kad galėčiau ateityje idėjas pakartoti ir praplėsti savuose tekstuose, iššūkiuose, programose. Po metų (arba greičiau) knygą parduosiu, atiduosiu arba dovanosiu.

Susidomėjęs, tačiau vertimu nusivylęs,
Danielius

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *